تا همین چند سال پیش وقتی نام چینی روی هر کالایی می‌رفت تصمیم‌مان برای خرید عوض می‌شد و از آن به عنوان کالایی بی‌کیفیت یاد می‌کردیم. اما چینی‌ها رشد کردند و نه تنها بازار کشورهای آسیایی را گرفتند بلکه در حال پیشروی در بازارهای آمریکا و کشورهای اروپایی هم هستند.این داستان نه تنها در‌باره همه لوازم و تجهیزات منزل، اسباب و اثاثیه، تجهیزات الکترونیکی و اتومبیل‌مان صدق می‌کند، بلکه به حوزه گوشی‌های موبایل‌مان هم کشیده شده است.

منتظر Android چینی باشید!

زمانی بازار تلفن همراه در دست شرکت‌های اروپایی مثل نوکیا، موتورولا یا زیمنس بود. بعدها پای اپل و گوگل به بازار موبایل دنیا باز شد و همزمان شرکت‌های شرقی هم مثل سامسونگ و سونی و ال‌جی سربرآوردند اما داستان چه بود.

برخی از این شرکت‌ها برای خود غول بزرگی شده بودند و به دلیل کاهش هزینه‌ها، کارخانه‌های‌شان را به چین منتقل کردند چرا که چینی‌ها کارگران ارزانی بودند و تولید و مونتاژ محصولات اروپایی را با قیمتی کمتر از یک سوم کارگران غربی انجام می‌دادند. سال‌ها به همین منوال گذشت و چینی‌ها از محصولات غربی و حتی شرقی نمونه‌های کپی می‌ساختند و کالاهای بی‌کیفیتی راهی بازارهای دنیا می‌کردند اما داستان به این شکل ادامه نیافت.

برخلاف تصورات، چینی‌ها از هوش سرشاری برخوردار بودند، آنها در تمام این سال‌ها فن را از تولیدکنندگان بزرگ آموختند و به جای اینکه همچنان زیردستانی خرد باشند تلاش کردند و فناوری‌های بزرگ را یاد گرفتند، تا جایی که این روزها برندسازی می‌کنند و در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دنیا قرار گرفته‌اند.

شاید سال‌ها کمپانی‌های بزرگ غربی چینی‌ها را به حساب نمی‌آوردند که به راحتی فناوری‌های روزشان را در اختیار آنها قرار می‌دانند، اما این چشم بادامی‌ها کم‌کم فناوری‌های بزرگ را آموختند و به جای کپی کاری هم‌اکنون محصولاتی با فناوری‌های برتر تولید و به همه دنیا صادر می‌کنند.

در ادامه این تغییر و تحولات آرام و بی‌سر و صدا، موتورولا که زمانی پایه‌گذار ساخت گوشی‌های موبایل بود، از بازار خارج شد و می‌توان پرسید اکنون موتورولای آمریکایی کجاست؟! زیمنس را جزو نخستین تولیدکنندگان گوشی در دنیا می‌نامند، اما زیمنس اروپایی کجاست؟!

یا سونی اریکسون که خود را اروپایی می‌دانست هم‌اکنون به شرق گرایش یافته و کاملا شرقی شده است. نه موتورولایی باقی مانده که از آمریکایی بودنش به بازار دنیا فخر بفروشد و نه زیمنس و هیچ یک از برندهایی که روزی در بازار دنیا جایگاهی برای خود داشتند. به جای آنها این روزها شرکت‌های شرقی و به‌خصوص چینی‌ها در حال پیشروی در بازار موبایل دنیا هستند.در طول چند سال گذشته که کم‌کم شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در زمینه تولید گوشی ضعیف شدند، تولیدکنندگانی از شرق سر برآوردند. سامسونگ، سونی، هوواوی، شیائومی، ال‌جی، اچ‌تی‌سی، اوپو، ایسر، ویوو، زد‌تی‌یی و لنوو که اکثر آنها را شرکت‌های چینی تشکیل می‌دهند.

اگر نگاهی به بازار موبایل دنیا بیندازیم می‌بینیم که در میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ دنیا، حداقل ۶ نام متعلق به چینی‌هاست.با این حال اپل همچنان تنها با یک تک گوشی از چند سال پیش تاکنون توانسته جایگاه دوم فروش گوشی در دنیا را از آن خود کند. اگرچه به سختی می‌توان گفت این توفیق جاودانه خواهد بود. چند سال قبل گوگل در رقابت با اپل چند سال پیش اقدام به خرید موتورولا کرد، اما در زمینه ساخت گوشی موفق نبود.

بعد لنووی چینی موتورولا را از چنگ گوگل درآورد و موتورولا که زمانی نام آمریکایی را یدک می‌کشید این روزها متعلق به یک برند چینی شده و لنوو در تلاش است تا با موتورولا رکوردی تازه در بازار موبایل دنیا ثبت کند.اما بازهم باید به طرح این پرسش پرداخت که آیا اپل تا ابد در بازار موبایل دنیا می‌تواند جایگاه شماره یک یا دو را حفظ کند.یا حتی گوگل تا ابد با آندرویید می‌تواند در بازار پلات‌فورم‌های موبایل جولان دهد؟

آیا همانطور که چینی‌ها در زمینه سخت‌افزار توانستند جایگاه ویژه‌ای در بازار دنیا به خود اختصاص دهند، برنامه، طرح یا نقشه مشابهی برای ورود به یکی از پولسازترین عرصه‌ها یعنی پلات‌فورم و سیستم عامل را ندارند؟ خیلی بعید نیست اگر بگوییم که چینی‌ها در آینده جنگ نرم‌افزاری به راه بیندازند و محصول بعدی چینی‌ها در بازار دنیا، ساخت پلات‌فورمی قدرتمندتر از آندرویید باشد. پس گوگل یا باید خیلی محتاطانه قدم بردارد و به فکر حفظ جایگاه و موقعیت آندرویید باشد، یا در آینده‌ای نه چندان دور میدان رقابت را به نفع چینی‌ها ترک کند.

همانطور که چینی‌ها پیش از این نیز توانستند با موتور جست‌وجوی بایدو وابستگی خود را از گوگل قطع کنند، ساخت پلات‌فورمی برای رقابت با آندرویید گوگل هم برای این چشم‌بادامی‌ها خیلی دور از ذهن و بعید نیست.